5 ani 200x125 Evolutia si metode de incurajare a limbajului la 4 5 ani

Nazdravanii la 5 ani

In jurul implinirii varstei de 5 ani, copiii invata sa-si adapteze limbajul la situatia in care se afla, spre exemplu:

  • Vorbesc diferit cu parintii fata de prietenii lor
  • Intreaba “Cand?”
  • Vorbesc despre situatii imaginare: “Sper ca…”
  • Amesteca, inca, realitatea cu fantezia
  • Le place sa spuna povesti
  • Pot mentine conversatii cu parintii si prietenii lor
  • Sunt capabili sa-si spuna numele, varsta si unde locuiesc (adresa), daca sunt invatati
  • Cei de 4 ani adora sa inventeze cuvinte doar ca sa se distreze; le place sa foloseasca cuvinte care au legatura cu toaleta: “caca”, “pipi”
  • Limbajul lor e clar, dar e posibil sa nu foloseasca inca corect sunetele “ci”, “r”, “l”, “z”
  • Inteleg instructiunile rostite fara a inceta activitatea in care sunt angajati pentru a se uita la cel care le adreseaza solicitarea
  • Isi aleg singuri prietenii si copiii cu care vor sa se joace
  • Inteleg limbaj mai complicat precum “primul, “ultimul”, “s-ar putea”, “posibil”, “deasupra”, ”intre”, precum si cuvintele care indica o succesiune: “Intai ne spalam pe maini si apoi mancam”
  • Folosesc propozitii formate corect, insa tot mai au dificultati la gramatica
  • Se gandesc mai mult asupra intelesului unui cuvant, cum ar fi descrierea acestuia in cuvinte simple sau intreband ce inseamna un cuvant nou.
  • Folosesc corect majoritatea cuvintelor, desi pot intampina dificultati in cazul cuvintelor mai dificile precum “medicamente” (“camamente”)

Cum il ajuti?

  • Intereseaza-te ce subiecte se discuta si ce cantece invata la gradinita. Il vei putea ajuta sa repete cuvintele si ideile noi pe care le invata
  • Jucati jocuri in care fiecare trebuie sa isi astepte randul pentru a-l putea asculta si a-l ajuta sa se concentreze o perioada mai mare de timp
  • Incurajeaza-i sa vorbeasca fara sa fie mereu chestionati. Formuleaza intrebari deshise “Cu ce vrei sa te joci astazi?” va incuraja copilul sa puna mai mult decat un simplu “da” sau “nu”. Daca li se pare dificil sa raspunda, ofera-le optiuni, cum ar fi “Cu animalele sau cu masinile?”
  • Desi e posibil sa cunoasca multe cuvinte, introdu mereu in vorbirea curenta fraze si expresii noi, ajutandu-i sa invete permanent.
  • Distrandu-va pe seama cuvintelor si a rimelor – ii va ajuta sa deprinda mai usor abilitatile de citire si scriere.
  • E posibil sa aiba nevoie de timp de gandire inainte de a formula un raspuns sau a urma instructiuni. Acorda-le timpul necesar, fara a raspunde sau termina propozitiile in locul lor.

Consulta medicul daca:

  • Au dificultati in utilizarea formelor abstracte precum marimea si timpul
  • Au dificultati in intelegerea si formularea propozitiilor complexe
  • De cele mai multe ori, nu-si gasesc cuvintele potrivite pentru a-si exprima ideile si sentimentele
  • Nu-si pot pune ordine in idei
  • Omit cuvinte: “joaca mingea” in loc de “Catelusul se joaca cu mingea”
  • Vorbirea nu reflecta o ordine logica
  • Vorbeste despre mai multe subiecte in acelasi grup de propozitii
  • Nu foloseste sunetele corecte, ceea ce face ca limbajul lor sa fie greu de inteles