Revistele pentru copii, la grupa mica a publicitatii

Segmentul revistelor pentru copii grupeaza peste 40 de titluri, majoritatea lunare, actorii de pe piata sunt insa mai putini. Aproximativ 10-15 edituri isi disputa o cifra de afaceri anuala de aproximativ patru milioane de euro.

Cand vorbim de copii si publicatiile pentru ei, piata poate fi impartita in reviste pentru copii si reviste pentru… parinti. Cele pentru copii nu sunt auditate si au handicapul de a nu fi luate in seama de catre marile agentii de publicitate. Raspunsul pe care publicitarii il dau, explica Maria Ene, editorul revistei Liliput, este de tipul “Ne pare rau, dar copii nu sunt un target pentru publicitate”. Motivul? Ne spune Bogdan Cercel, editorul revistei Jebo: “Exista ideea preconceputa ca micutii nu au decizie de cumparare”. Asa se face ca nici Alpha Cont nu le monitorizeaza publicitatea, nici Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) nu le auditeaza vanzarile.

“Judecand dupa rapoartele agentilor nostri de vanzari, noi si principalul nostru concurent, editura CD Press, ar trebui sa ocupe aproape jumatate din piata revistelor cu adevarat periodice pentru copii. Celelalte 50 de procente si le impart, probabil, alti opt-zece editori”, spune Narcis Barbu, directorul general Imprima.

De alta parere este Adriana Savu, director de marketing la Egmont, care sustine ca reprezinta “cel mai important editor de reviste pentru copii”. Egmont importa titlurile pentru copii consacrate pe plan mondial. Editura detine pentru teritoriul Romaniei licentele Disney, Mattel, National Geographic (pentru copii) si Harry Potter, publicand, in consecinta, versiunile in limba romana ale unor titluri precum Donald Duck, Barbie, Winnie Ursuletul sau Princess.

Intr-un clasament realizat de Capital pe baza declaratiilor editurilor, primii patru jucatori de pe piata in termenii numarului de titluri si al incasarilor sunt Egmont, Imprima, CD Press si ERC Press. Piata anuala a tuturor publicatiilor pentru copii se ridica la aproximativ patru milioane de euro. Veniturile din publicitate reprezinta un procent minoritar din total, ceea ce confirma slabul interes al marii publicitati pentru aceasta nisa. Tirajele merg de la cateva mii de exemplare la zeci de mii, iar retururile se cifreaza in marja unui procentaj de aproximativ 25% din tiraje.

Asta nu inseamna ca marii clienti nu fac reclama in revistele pentru copii! Din categoria bunurilor de consum (asa-zisele Fast Moving Consumer Goods), produse ale unor multinationale, ca Pepsi, Danone, Parmalat, Herlitz (papetarie), Wrigley’s, Wallmark (vitamine) sau Omnitoys, pot fi gasite si in paginile publicatiilor pentru copii. Principalul obstacol pare sa fie si aici “obsesia sticlei”. Televiziunile iau si aici partea leului.

in concluzie, principalii finantatori ai revistelor pentru copii raman parintii. Ei scot din buzunare 50 sau chiar 100 de lei pe luna pentru a satisface “apetitul” de lectura al micutilor.

Alte voci sustin insa ca distributia este cea mai mare problema a revistelor pentru prichindei. Majoritatea folosesc sisteme proprii de distributie. “Inexistenta unui distribuitor specializat ne-a impins la crearea unui sistem propriu de difuzare”, a mai spus Narcis Barbu. “Distributia deficitara afecteaza toate produsele media in mod egal”, spune Simona Tanase, PR la Burda Romania, editorul publicatiilor “Ioana, visul copiilor”, “Draga mea” si “Draga mea pentru copii”.

Continutul este impartit la randul sau in mai multe “nise”, fie pe grupe de varsta, fie pe tematici: reviste de benzi desenate, de cunostinte generale, de divertisment, lucru manual si IT. Combinatiilor intre tematici li se adauga din ce in ce mai mult, in ultima vreme, includerea in pachetul de distributie a unui CD sau chiar a unui DVD.

Principalele titluri legate de copii, dar tintite catre parinti, de pe piata romaneasca de publishing sunt “Superbebe”, “Mami”, “Mami ABC”, “Familia mea Baby” si “Ioana, visul copiilor”. Potrivit unei monitorizari Alpha Cont, in 2006, pe acest segment, s-au inregistrat cheltuieli de publicitate (calculate la rate card) de aproape doua milioane de euro. Titlurile monitorizate au fost insa numai “Mami”, “Mami ABC” si “Superbebe”. Primii trei clienti au fost: Vavian Pharma (143.000 de euro calculat la rate card), Nestlé (121.740 euro) si Procter & Gamble (109.950 euro).

Piata publicatiilor pentru copii este in plina efervescenta si departe de a-si fi spus ultimul cuvant. Lucru dovedit si de lansarea, in noiembrie 2006, a revistei Scooby-Doo (De Agostini) si, in ianuarie 2007, a revistei “Simsala Grimm” (Intermedia Publishing).

Sursa: www.capital.ro