- Declararea nasterii
- Alegerea numelui copilului
- Inregistrarea copilului si eliberarea certificatului de nastere
- 1. Parintii sunt casatoriti:
- 2. Parintii nu sunt casatoriti:
- 3. Mamica este necasatorita si singura
- 4. Nasterea copilului are loc in strainatate:
- 5. Situatii speciale
- Pierderea certificatului de nastere
Declararea nasterii
Odata cu venirea pe lume a copilului, parintii trebuie sa declare nasterea acestuia in decurs de trei zile chiar in maternitatea in care a avut loc evenimentul, urmand ca spitalul sa elibereze certificatul constatator al nasterii pe baza urmatoarelor acte:
- cartea de identitate si certificatul de nastere al mamei
- cartea de identitate si certificatul de nastere al tatalui, daca acesta recunoaste copilul
- certificatul de casatorie (in cazul in care acesta exista)
- hotarare definitiva de divort sau certificat de deces, daca acestea exista
- in cazul in care parintii au nume de familie diferite este necesara o declaratie de stabilire a numelui copilului.
Certificatul constatator al nasterii este un formular tip care trebuie sa contina numar de inregistrare, data certa, sigiliul unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului.
Mamicile care aleg sa nasca acasa sau in orice alt loc in afara spitalelor vor merge la dispensarul medical teritorial pentru eliberarea certificatului constatator al nasterii copilului.
Alegerea numelui copilului
Numele de familie si prenumele copilului se stabilesc potrivit legii (legea 119/1996).
Ofiterul de stare civila poate refuza inscrierea unor prenume care sunt formate din cuvinte indecente ori ridicole, parintii putand opta pentru un nume corespunzator.
Daca parintii nu au nume de familie comun sau exista neconcordanta intre prenumele copilului trecut in certificatul medical constatator al nasterii si declaratia verbala a declarantului, intocmirea actului de nastere se face pe baza declaratiei scrise si semnate de ambii parinti, din care sa rezulte numele de familie si prenumele copilului. In caz de neintelegere intre parinti, va decide primarul unitatii administrativ-teritoriale de la locul inregistrarii nasterii, prin dispozitie scrisa.
Consulta baza noastra de date pentru a alege un nume potrivit pentru copilul tau: Nume de copii.
Inregistrarea copilului si eliberarea certificatului de nastere
In termen de 15 zile de la nastere, copilul trebuie inregistrat la Biroul de inregistrare a nasterilor din cadrul Oficiului de Stare Civila al primariei locale.
Termenele de inregistrare a nasterii sunt:
- 15 zile de la data nasterii, in cazul in care copilul se naste viu si aflat in viata
- 3 zile de la data nasterii, in cazul copilului nascut mort
- 24 ore de la data decesului, pentru copilul nascut viu care a decedat in decursul termenului de 15 zile.
De retinut:
- depasirea termenului legal de 15 zile pentru inregistrarea copilului este sanctionat cu amenda, scutirea de la plata acestei amenzi se poate face doar in cazuri special de catre primar.
- daca declararea nasterii se face la mai mult de 1 an de la nasterea copilului, pentru a se putea efectua inregistrarea este necesara o sentinta judecatoreasca.
Acte necesare inregistrarii copilului
In functie de situatia starii civile a parintilor, actele necesare inregistrarii copilului si eliberarii certificatului de nastere difera de la caz la caz, dupa cum urmeaza:
1. Parintii sunt casatoriti:
- cartea de identitate si certificatul de nastere al mamei in original
- cartea de identitate si certificatul de nastere al tatalui in original
- certificatul de casatorie in original
- certificatul medical constatator al nasterii copilului.
Nota: Daca parintii au nume de familie diferite sau exista neconcordante intre numele de pe certificatul medical si declaratia verbala, se face o declaratie scrisa, semnata de ambii parinti, din care sa rezulte clar numele de familie si prenumele copilului.
2. Parintii nu sunt casatoriti:
- cartea de identitate si certificatul de nastere al mamei in original
- cartea de identitate si certificatul de nastere al tatalui in original
- certificatul medical constatator al nasterii copilului.
- declaratie de recunoastere a paternitatii semnata in fata ofiterului de stare civila de ambii parinti
Nota:
1) În cazul în care copilul este recunoscut de o persoana cetatean strain, acesta va prezenta în mod obligatoriu declaratia de recunoastere data în fata unui notar public român. Eliberarea certificatului de nastere se face doar unuia dintre parinti iar în cazul recunoasterii voluntare, doar persoanei care face recunoasterea (tatal).
2) In situatia cand tatal copilului refuza sa-si recunoasca paternitatea si mama doreste sa declanseze un proces pentru stabilirea paternitatii, este necesar sa ia legatura cu un avocat si demararea procedurilor se face pana cand copilul implineste varsta de 1 an.
3) In cazul in care copilul este inregistrat cu paternitate nerecunoscuta, iar tatal acestuia doreste sa isi recunoasca paternitatea, acest lucru se poate face pana cand copilul implineste varsta de 1 an, ulterior fiind necesara o hotarare judecatoreasca. Actele necesare in acest caz sunt:
- cartea de identitate si certificatul de nastere al mamei in original
- cartea de identitate si certificatul de nastere al tatalui in original
- vechiul certificat de nastere al copilului
- declaratia de recunoastere a paternitatii semnata de ambii parinti in prezenta ofiterului de stare civila (pe noul certificat de nastere al copilului numele tatalui apare trecut in dreptul rubricii TATA, dar numele de familie al copilului ramane al mamei).
3. Mamica este necasatorita si singura
- cartea de identitate si certificatul de nastere al mamei in original
- certificatul medical constatator al nasterii copilului
Nota: In acest caz, copilul va purta numele de familie al mamei.
4. Nasterea copilului are loc in strainatate:
- pasapoartele parintilor
- certificat medical constatator al nasterii copilului
- certificat de casatorie romanesc (daca exista)
- certificat de nastere al mamei (daca nu este casatorita)
Inregistrarea nasterii si intocmirea certificatului se poate face de catre misiunea diplomatica sau consulatul Romaniei din tara respectiva sau de catre autoritatile locale ale tarii respective. In cazul in care nasterea a fost inregistrata corect la autoritatile locale din tara in care a avut loc nasterea copilului, la revenirea in Romania se aplica procedura transcrierii prevazuta pentru certificatele procurate din strainatate, dupa verificari, conform legislatiei aferente.
In cazul in care intocmirea certificatului nu s-a facut de catre misiunea diplomatica sau consulatul Romaniei din tara respectiva, inregistrarea nasterii se face in tara, la autoritatea administratiei publice locale – Biroul de Inregistrare a nasterilor din incinta Oficiului de stare civila ce apartine de primaria locala de la domiciliul parintilor, dupa verificari, conform legislatiei aferente.
Copiii nascuti in strainatate, care au cel putin un parinte cetatean roman, obtin cetatenia romana la data nasterii, chiar daca, potrivit legii statului in care s-au nascut, obtin si cetatenia acestui stat. Pentru a putea produce efecte, inclusiv in ceea ce priveste cetatenia, nasterea trebuie inregistrata la ambasada sau consulatul roman din tara in care aceasta s-a produs.
Inregistrarea nasterii la ambasada sau consulat se face pe baza certificatului medical constatator al nasterii emis de autoritatile statului in care aceasta s-a produs. Solicitarea de inregistrare a nasterii si de eliberare a unui certificat de nastere romanesc se face de ambii parinti ai copilului sau de catre parintele cetatean roman. Declararea nasterii se face in termen de 15 zile de la nasterea copilului. Daca se depaseste termenul celor 15 zile, dar pana la implinirea varstei de un an, inregistrarea se face cu aprobarea sefului misiunii diplomatice. Inregistrarea nasterii peste varsta de un an se face prin hotarare judecatoreasca (inregistrarea tardiva a nasterii).
In situatia in care termenul de 1 an a fost depasit, aveti posibilitatea sa solicitati transcrierea certificatului de nastere in registrele romane de stare civila, procedura pentru care puteti mandata un avocat din Romania. In cazul in care parintii poarta nume de familie diferite, este necesara declaratia autentica a ambilor parinti cu privire la numele de familie pe care il va purta copilul, nume ce va fi inscris in certificatul de nastere romanesc emis de ambasada sau consulat.
Certificatul de nastere romanesc se elibereaza direct de ambasada sau consulatul la care a fost inregistrata cererea. Parintilor li se inmaneaza certificatul de nastere pe baza semnaturii in registrele de stare civila aflate la ambasade si consulate. Pe baza certificatului de nastere emis de ambasada sau consulatul roman, parintii vor putea solicita eliberarea unui pasaport romanesc pentru copilul minor.
5. Situatii speciale
Copil gasit:
- - declaratia scrisa a persoanei care l-a gasit ori referatul reprezentantului autoritatii tutelare din cadrul primariei in raza careia a fost gasit copilul
- - procesul verbal intocmit de politie, medic si reprezentantul autoritatii tutelare din cadrul primariei.
Procesul verbal se va inregistra la primarie si va cuprinde:
- anul, luna si ziua cand a fost gasit copilul
- sexul copilului
- locul si imprejurarile in care a fost gasit copilul
- numele de familie, prenumele si domiciliul persoanei care l-a gasit si al martorilor (atunci cand acestia exista)
- denumirea si adresa institutiei sau numele persoanei careia i-a fost incredintat copilul
- varsta copilului gasit, stabilita de medic prin indicarea obligatorie a anului, lunii si zilei de nastere, chiar daca acestea sunt aproximative
- rezultatul primelor cercetari efectuate de politie pentru identificarea parintilor.
Copil abandonat in spital:
- referatul reprezentantului autoritatii tutelare din cadrul primariei in raza careia a fost abandonat copilul
- certificatul medical constatator al nasterii;
- procesul verbal incheiat de politie, conducatorul unitatii sanitare si reprezentantul autoritatii tutelare din cadrul primariei, care va avea acelasi cuprins ca si cel incheiat in cazul copilului gasit.
In ambele situatii, daca nu se cunosc numele de familie si prenumele copilului, acestea se stabilesc, prin dispozitie, de catre primarul unitatii administrativteritoriale unde se inregistreaza nasterea.
Pierderea certificatului de nastere
In situatia pierderii certificatului de nastere, posesorul se va adresa direct serviciului de stare civila din raza domiciliului, pentru obtinerea unuia nou. In cazul in care persoana domiciliaza in momentul respectiv in strainatate, poate mandata pe cineva din tara pentru a obtine un exemplar.
Comentarii